الأحد، 11 ديسمبر 2016

إضافة زملاء العمل على فيسبوك

فيه مشكلة كبيرة بتحصل لما تضيفي زملائك في الشغل أو الدراسة عندك على الفيسبوك من غير ما تعملي اعدادات خصوصية تحافظ على المسافة اللي لازم تكون بينكم .. أنا مش بس باقصد البنات الصغيرين .. لا أنا باقصد الناس اللي في سني كمان .. مع الوقت بيحصل اعتياد بينك وبين زملائك واللي مايقدرش يكلمك بيه في الواقع بيتجرأ ويكلمك بيه على الفيسبوك .. وتفاجأي مفاجآت غير سارة .. انه معلق على صورتك الشخصية بقلب أو بيقولك تبارك الله لو هو ملتزم آل يعني !!
كمان ممكن يعلق على أمورك الخاصة ويدخل في مناقشاتك مع صديقاتك وده أمر محرج ليكي وليهم .. بعد شوية يبدأ يناديكي باسم الدلع بتاعك زيه زي صديقاتك .. ما هو بقى منكم خلاص
كل ده بيأثر على قلبك يا غالية .. انتي بتتعودي على وجوده في حياتك وهو كمان .. يبدأ يراسلك على الخاص وتبدأ مشاكل أقلها احساسك بإنك مش مرتاحة وحاسة ان فيه حاجة غلط أو قد تزيد المشاكل عن ذلك !! فيه بيوت بتتخرب بسبب كده !!
الاختلاط الزائد هو حقاً بوابة المشاكل ونزع البركة من حياتك .. وشفت مشاكل كتير كان السبب في تفاقمها ووصول الأمر للطلاق هو الاختلاط بين الزوجين وأصدقائهم وان الأسرار الزوجية كانت في كل البيوت .. الاختلاط من أوسع مداخل الشيطان لقلبك فاحذري !

اعتزازي بزملائي واحترامي ليهم لا يتطلب انهم يكونوا في قائمة الأصدقاء على الفيسبوك بدون restrictions .. ممكن جداً نتواصل في الحياة العامة بشكل محترم أو من خلال جروب على الفيسبوك في حدود الاحترام برضه .. لكن صفحتك الشخصية دي زي بيتك كده فيها صورك وصور زوجك وأولادك وكلامك عن أمور شخصية لو انتي في شغلك مش هتقوليها وزمايلك قاعدين من قبيل الحياء أو الحرج .. صفحتك بترسم صورة كاملة عنك كإنسانة وعن اهتماماتك وأفكارك .. فاحذري !
حافظي على خصوصيتك .. خليكي غالية عالية بعيدة .. ده هيحافظ عليكي في مجتمع فتن زي اللي بقينا عايشين فيه والأهم ده اللي يرضي ربنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق