الأحد، 11 ديسمبر 2016

تطبيق عملي على فهم أنماط التعلم للأطفال

مدرسة ولادي جابت لهم مهرج .. مصطفى حكى عنه كالآتي:
يا ماما كان بينط كده (ويقلده) وكان راكب عجلة وكان بيلف بيها في الهواء كده (ويشاور بايديه) وينزل على الأرض (نزل لتحت).. استني "هامثلهالك" يا ماما بس على السجادة عشان ماتعورش (ويمثل) وبعدين يا ماما جاب حاجة وقف عليها عاملة كده (مثل بايد شكل اسطوانة وفرد ايده التانية فوقها (حاجة شبه seesaw كده) وطلع عليها يا ماما واتمرجح
----------------------------------------------------
انتهى وصف مصطفى
وبدأ محمد: احنا كمان جالنا مهرج يا ماما بس في يوم تاني وركب على حاجة كده من تحت ملفوفة ومن فوق مفرودة و"شفته" بينط بالعجلة في الهواء وكان بيلعب بكور بإيديه "أوريكي" ازاي
----------------------------------------------------
طبعاً أنا تأملت الكلام والمفردات اللي استخدموها وطريقة كل واحد فيهم وقلت لهم انتم الدليل على صدق نظرية أنماط التعلم .. موقف بسيط صحيح بس كان ملفت للانتباه وحبيبت أشاركه معاكم لانه مثال واضح على استنتاج النمط التعلمي للطفل بملاحظة مفرداته أثناء شرح موضوع أو حكاية ..
مصطفى حركي جداً بيحب يمثل كل شيء بيشرحه وكمان مفرداته حركية ولما يذاكر بيتحرك كتير وممكن ينام على بطنه على الأرض ويهز رجليه ويحفظ القرآن وهو راكب العجلة وبيطلع لقدام وبيرجع لورا . مش ثابت أبداً وغاوي شقلباظات .. وكلامه قليل بالمقارنة بحركته
ومحمد بصري جداً وبيحب الكلمات بدل ما يمثل الشيء اللي طلع عليه المهرج وصفه
أما مصطفى فوصفه بحركة ايديه ومثل عمل ايه.. محمد بيتكلم كتير جداً وبيحب الوصف قوي وبيكتب قصص
ما شاء الله لاقوة إلا بالله
-------------------------------------------------------------------------------------
النهاية: اسمعي لولادك وافهمي نمط كل واحد لان ده هيساعدك في متابعة مذاكرتهم جداً .. كل نمط وليه طريقة مختلفة تناسبه لتوصيل المعلومة .. الحركي استخدمي معاه الحركة كتير والتمثيل حتى في حفظ القرآن .. يفضل تعملي أنشطة ملموسة يحسها بايديه ويفضل تجربة الأشياء اللي بيدرسها عن القراءة عنها
أما البصري فاستخدمي صور وكلمات ومناقشات وتخيل .. وفري له كتب ومجلات وموسوعات وبوسترات وفلاش كارد.. كمبيوتر وشغل paint, word, powerpoint وممكن لما يكبر شوية ان شاء الله يدخل على فوتوشوب وأوتوكاد
#أنماط_التعلم
#تطبيق_عملي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق